Lees hier het originele bericht op de website van BeautyJournaal
‘…maar als ik iets niet waar kan maken of ergens niet in geloof, dan zeg ik dat meteen.’
De mannelijke schoonheidsspecialist, hoe staat hij in zijn vak? Ahmet Turkkani vertelt….
Ahmet Turkkani moest nogal wat moeite doen om schoonheidsspecialist te worden. Als man was hij niet meteen welkom in de vrouwenwereld van de beauty. Maar tegenslagen maakten hem sterker: “Ik heb ze een poepie laten ruiken!”
Klopt het dat je destijds niet werd toegelaten op de opleiding?
“Dat klopt. Ik had me aangemeld bij een reguliere opleiding Uiterlijke Verzorging in Arnhem en kreeg te horen dat ze me niet konden aannemen omdat ik een man was.
Het was een praktijkgerichte opleiding, waar ook massages, ontharingsbehandelingen en dergelijke werden uitgevoerd en ze waren van mening dat de vrouwen op de opleiding er moeite mee zouden hebben als ik die zou uitvoeren. Dat was toch iets voor vrouwen onder elkaar. Ik was geschokt!
Hij deed het anders
Wettelijk gezien mochten ze me niet eens afwijzen omdat ik een man ben. Maar ik was pas zeventien en heb geen actie ondernomen. En daarbij, het was graag of niet, ik heb ze later nog een poepie laten ruiken!
Twee jaar later ben ik een particuliere opleiding gaan doen en daar hadden ze er totaal geen moeite mee dat ik een man ben. Ook daarna, in mijn carrière, heb ik nooit last gehad van het feit dat ik een man ben.
Bijzonder
Toen ik net begon, hoorde ik wel eens van klanten dat ze het zo bijzonder vonden dat ik als man dit werk deed, maar dat hoor ik eigenlijk ook nooit meer. Daarnaast had ik ook te maken met mijn cultuur, ik ben van Turkse afkomst en binnen die cultuur werd destijds ook niet geaccepteerd dat je je als man bezighoudt met uiterlijke verzorging. Ook dat heb ik overwonnen, inmiddels vinden ze het alleen maar leuk en interessant.
Ik geef zelfs trainingen in Turkije! Ik laat me gewoonweg niet kleinmaken, door niemand niet. Ik doe wat ik wil en ik ga er voor!”
Waarom heb je voor dit vak gekozen?
“Ik heb altijd affiniteit gehad met uiterlijk en make-up. Maar ik was vooral geïnteresseerd in de huid en de verzorging van de huid. Toen ik jong was had ik vreselijk last van acné en dat heb ik met allerlei huis- tuin- en keukenmiddeltjes uiteindelijk weten te verhelpen. Je ziet er nu niks meer van! Ik denk dat daardoor mijn interesse in huidverzorging is ontstaan.”
Je doet heel veel.
“Het lijkt alsof ik heel veel doe. Ik kan wel veel, ik heb al mijn specialisaties gehaald, van kapper tot pedicure en alles wat daar tussen zit. Maar ik doe alleen wat ik echt leuk vind. De krenten in de pap, zeg maar.
Iets unieks aanbieden
En ik probeer mensen iets te geven wat ze nergens anders kunnen krijgen. Zo ben ik de enige in Nederland die de V-Lift heeft, een apparaat waarmee de huid en de daaronder gelegen spiermassa versterkt worden, waardoor de huid en de contouren van het gezicht strakker worden. Het is een natuurlijk alternatief voor fillers of een facelift. Daar is erg veel animo voor.
Permanente make-up specialist
Ik doe veel permanente make-up en werk daarbij ook veel met huidklinieken; ik camoufleer brandwonden, littekens en hazenlippen en tatoeëer tepelhoven na borstkanker. Ik verwijder tatoeages en oude permanente make-up.
Daarnaast werk ik voor een aantal merken huidverzorging, merken waar ik echt achter sta, zoals Nimue. Voor die merken geef ik kennis- en producttrainingen, in binnen- en buitenland.
Trainer voor merken
Tenslotte ontwikkel ik behandelingen voor het merk pHformula. Ik werk helemaal zelfstandig. Ik heb geen eigen salon, dat zou ik ook niet willen. Ik ben ambulant, ik huur ruimtes bij klinieken of salons en voer daar mijn behandelingen uit. Zo blijf ik flexibel.”
Dat is belangrijk voor je?
“Ja, want ik wil niet kiezen, ik wil niet vastzitten aan één locatie of aan één vaste serie behandelingen. Ik wil steeds weer iets anders doen en op deze manier kan dat ook. Ik vind het echt fantastisch om kennis over te dragen, ik vind het fantastisch om mensen met een probleemhuid te helpen en op korte termijn mooi resultaat leveren.
Waar voor je geld
Maar bij alles wat ik doe ben ik helder in mijn communicatie. Ik vertel klanten duidelijk wat het probleem is, wat ik er aan kan doen en wat ik niet kan doen. Ik zorg altijd dat mijn klanten waar voor hun geld krijgen en doe nooit valse beloftes.”
Je reist veel. Zie je veel verschil in het schoonheidsvak in Nederland en in het buitenland?
“Heel veel. In het buitenland is het niveau vaak veel hoger. In Nederland doen we ons best, daar niet van, maar we zijn er nog lang niet. De kennis is in veel landen veel beter. De dienstverlening is vaak veel beter. De service is vaak veel beter. De klantvriendelijkheid is veel en veel beter. Nederland doet het niet slecht, zeker niet, maar vooral de kennis en de klantvriendelijkheid moet hier absoluut veel beter.”
Bekijk hier een leuke film die BeautyJournaal’s Monique maakte met Ahmet:
Sta jij als man anders in je werk dan vrouwelijke collega’s?
“Absoluut. Omdat ik een man ben, heb ik vanaf het begin extra mijn best moeten doen en dat doe ik nog steeds. Je moet als man meer je best doen om geaccepteerd te worden in die vrouwenwereld van beauty en salons.
Meer empathie tonen
Je moet als man meer je best doen om de belevingswereld van je vrouwelijke klanten te begrijpen, je moet als man je empathisch vermogen meer ontwikkelen.
Ik denk dat ik als man wat meer zwart-wit in dit vak sta, wat helderder, eerlijker en transparanter ben in mijn communicatie naar de klant. Als ik iets niet waar kan maken of ergens niet in geloof, dan zeg ik dat meteen. Ik draai er nooit om heen en ben altijd heel direct.
Geen geneuzel
Een vrouwelijke collega zal dat niet zo snel zijn denk ik. Maar ik wel. Ik geef goede behandelingen, ik heb een glimlach voor iedereen, maar ik ben niet van het neuzelen en pamperen. Ik los problemen op, voor zover ik dat kan. En als iets echt niet kan dan ben ik daar eerlijk over, dan zeg ik, dit wordt accepteren of opereren, dit kan ik niet oplossen.
Adviezen opvolgen
Klanten vinden dat prettig, ze nemen je serieus en doen wat je ze aanbeveelt. Ze geloven je omdat ze weten dat je eerlijk bent. Het kan natuurlijk ook mensen afschrikken. Die willen niet zo direct benaderd worden, die willen alleen gepamperd en vertroetelt worden. Gelukkig zijn er massa’s collega’s waar zij terecht kunnen. Ik ben liever eerlijk tegen mijn klanten.”
De toekomst?
Ik zou graag een begrip in Nederland willen worden. En internationaal zou ik ook wel wat meer bekendheid willen krijgen. Maar als ik mijn agenda voor 2019 bekijk dan weet ik dat ik niet mag klagen. Klanten komen van heinde en verre en blijven terugkomen. Ik moet komend jaar weer veel naar het buitenland voor trainingen. Ik heb het tot dusver best goed gedaan. Ik mag tevreden zijn. En tevredenheid is tenslotte ook een kunst.”